Inspirert av musikk, fotografi, litteratur, natur og popkultur, kombinerer hun tradisjonelle teknikker som blyant, akvarell og blekk med digitale metoder. Arbeidene hennes, som spenner fra portretter til botaniske motiver, har vært vist i kampanjer, magasiner og gallerier over hele verden. Gjennom arena:klassisk kjenner du illustrasjonene hennes som en serie med tegninger av publikummere med ulik bakgrunn.
—Hvordan vil du beskrive samarbeidet med Klassisk?
—Et veldig morsomt og kreativt samarbeid med rom for mye egen tolkning. Det er også gøy å jobbe med en konseptuell idé over så mange år, det gir rom for å la temaet utvikle seg underveis og bygge ut konseptet.
—Alle dine illustrasjoner for arena.klassisk setter fokus på lytteren fremfor musikeren, hvordan har det vært å jobbe med en slik idé?
—Det begynte som en idé Anderz (leder i Klassisk red. anm.) hadde, der han snakket om musikkens kraft og hvordan musikken gir rom for de store følelsene. Som aktiv lytter selv vet jeg selv hvor godt musikken kan bevege og inspirere, så det var en tanke som resonnerte godt hos meg. Det har vært lærerikt og spennende å skulle prøve å visualisere store følelser.
—Hvordan vil du beskrive arbeidsprosessen din?
—Det begynner som en idémyldrings-samtale, der vi snakker om hva hvem protagonistene er og hva «hovedfølelsen» skal være. Derfra begynner jeg å skisse løse karakter-tegninger som justeres før de ender opp som ferdige illustrasjoner.
—Hvor har du hentet inspirasjon til de ulike karakter i illustrasjonene?
—Overalt; mennesker rundt meg, venner, folk med inspirerende trekk og i populærkulturen.
—Har arbeidet med disse illustrasjonene fått deg til å reflektere over måten du selv lytter til musikk på?
—Absolutt, musikk spiller en stor rolle i eget liv, og jeg søker ofte til musikk for inspirasjon, så denne jobben er med på å ytterligere understreke viktigheten av musikk i livet mitt.
—Hva er ditt forhold til klassisk musikk?
—Jeg er ganske altetende mht. musikk, men tenderer til å dras mot det litt mer alternative, så klassisk musikk er et relativt nytt univers for meg.
—Har dette prosjektet forandret måten du tenker på klassisk musikk eller den visuelle representasjonen av den?
—Det har fått meg til å høre mer på klassisk musikk. Jeg føler meg aldri «ferdig utforsket» i musikken, og det har vært spennende å oppdage en -for meg- ny og innholdsrik sjanger.
—Hva er det beste med jobben som illustratør?
—Friheten og gleden av å styre sin egen jobb og muligheten til å jobbe med veldig mye forskjellige inspirerende mennesker er definitivt noen av høydepunktene. Det er jo hobbyen som ble jobben min, så jeg er veldig takknemlig for at jeg får være kreativ og jobbe med noe jeg virkelig elsker på daglig basis.