Vi har snakket med fire av vår medlemmer om koronakrisen.

Savner å gi publikum gode konsertopplevelser

Flere arrangører har hatt en lys vår og sommer å se frem til før koronaviruset kom. Vi har snakket med fire av våre medlemmer om den pågående koronakrisen.

– 2020 lå an til å bli et veldig bra år for oss. Vi hadde spikra årets program, med rundt 30 konserter og arrangementer i løpet av de ti dagene i juni, før koronakrisen slo inn.

Det forteller direktør i Valdres sommersymfoni, Mona Kleven, som har lagt et rekordår bak seg. Festivalen arrangeres fra 19.-29. juni – fire dager etter Helsedirektoratets forlengede kulturforbud.

– Vi er på en oppadstigende kurve og hadde publikumsrekord i fjor med nesten 9000 deltakere, fortsetter Kleven. Inntil det blir tatt en avgjørelse om restriksjoner, håper hun at de kan arrangere festival også i år.

Og sommersymfonien er ikke alene om å ha hatt lyse utsikter for dette året.

– Før koronakrisen slo inn, så 2020 ekstremt bra ut for oss, sier Kristin Fyrand Mikkelsen i Resonans. De feiret tiårsjubileum i fjor, og hadde en økende publikumsoppslutning gjennom året.

– Vi har alltid hatt godt med besøk, men det steg veldig i fjor. I år startet vi med to helt utsolgte konserter, og salget for alle konsertene gikk veldig bra da vi la dem ut for salg i januar, forklarer Mikkelsen.

Allerede flere avlysninger

Både Valdres sommersymfoni og Resonans har allerede måttet avlyse konserter så langt.

– Vi hadde planlagt to programslipp-konserter, ett i Oslo og ett i Fagernes, som vi har avlyst. I Valdresfjellene hadde vi også planlagt et påskeevent, men uten påsketurister spøker det for dette, sier Kleven.

Resonans har måttet flytte en konsert fra 26. mars til 24. oktober.

– Vi hadde også planlagt en konsert rett etter påske, forteller Mikkelsen. Det forlengede kulturforbudet betyr at Resonans har måttet avlyse både den og én konsert til.

Oslo Operafestival har allerede flyttet sin festival til høsten, og Opera Nordfjord hadde planlagt en turné i slutten av april som ikke blir noe av.

– Det var en stor turné, der alt av billetter var bestilt og noter var sendt ut, sier operasjef, Kari Standal Pavelich. Hun forteller at de er innstilt på å betale fullt honorar til de aller fleste av musikerne.

– Jeg har veldig stor medfølelse for musikere som jobber frilans, så vi har opplyst at vi strekker oss langt for å kunne dekke deres honorar, forteller hun.

Det er en innstilling som får støtte fra Gjøril Songvoll i Oslo Operafestival.

– Vi har avlyst to arrangementer og her har vi utbetalt fullt honorar. Jeg mener at arrangører som får statlig støtte bør, så langt det tar seg gjøre, utbetale honorarer, sier Songvoll.

– Selv om det bare skulle være 60 prosent man klarer å dekke, så hjelper det. Nå sitter det masse frilansere som ikke har noen inntekt i overskuelig fremtid, og vi som arrangører må gjøre det man kan for å hjelpe disse, konkluderer hun.

Etterlyser en langsiktig avgjørelse

I følge CREO er det lite som tilsier at man kan påberope seg Force majeure uten et forbud fra regjeringen. Det er en utfordring som flere arrangører har nå.

– Det er ikke opp til oss om vi skal avlyse festivalen, vi avventer myndighetenes beslutning i starten av juni, sier Kleven i Valdres Sommerfymfoni. Da har regjeringen lovet å komme med en oppdatering for kulturarrangement frem til august.

Forbudet mot kulturarrangementer som regjeringen la ned 13. mars er nå forlenget til og med 15. juni. Derfor jobber Valdres sommersymfoni foreløpig som at festivalen skal så som planlagt fire dager senere.

– Samtidig må vi erkjenne at det kanskje ikke blir noe av, og lage en plan B. Akkurat nå er ting veldig usikkert, så vi håper at det snart kommer en avgjørelse fra regjeringen også om festivalsommeren, fortsetter Kleven.

Har funnet alternative løsninger

Noen arrangører har nå funnet alternative løsninger for å holde driften i gang. Det gjelder for hele kulturfeltet – der Facebook-grupper som Brakkesyke har blitt store på kort tid. Klassiske konsertarrangører har også funnet alternative løsninger.

Hver lørdag i sesong setter Opera til folket, som arrangerer Oslo operafestival, opp en operavisning på Gamle Raadhus Scene i Oslo. Digitale løsninger har ført til at de har klart å videreføre de fleste av disse.

– Forrige lørdag hadde vi premiere på vår første digitale opera, og da så 70-80 personer den, forteller Songvoll. Til vanlig ser 100 personer lørdagsoperaene – nå har nesten 1000 personer sett opptaket på YouTube.

– Det gjør jo at det er ekstra gøy at så mange flere har fått sett de nå.

Nå prioriterer de å gjøre endringer på Gamle Raadhus Scene for å få videoene til å se enda bedre ut.

– Jeg er en positiv person, så jeg ser at dette er noe vi kan snu til det positive, og streaming er noe vi har snakket om før. Og nå er vi tvunget til å lære oss ting vi ikke kan fra før, men det gjør også at vi kan vise mange flere konserter enn før, konkluderer Songvoll.

Usikker fremtid

Når kulturarrangementene igjen får lov til å åpne dørene er flere arrangører usikre på om publikum kommer tilbake umiddelbart.

– Jeg syns det er veldig utfordrende at vi ikke vet om folk tør å komme på konserter igjen, og er redd det vil ta flere måneder før aktiviteten er tilbake til det normale igjen, sier Kristin Fyrand Mikkelsen i Resonans.

Hun er bekymret for at flere av de små arrangørene vil komme til å slite økonomisk dersom det tar lang tid før publikum er tilbake igjen.

– For vår del er billettinntekter en vesentlig andel av våre inntekter, og det er urovekkende dersom folk ikke ønsker å dra på konsert når vi er i gang igjen, fortsetter hun.

Mikkelsen er også redd for at kulturbudsjettene blir strammere igjen fra neste år.

– Jeg er redd for at man da vil prioritere støtte til de store kulturaktørene, og at det derfor blir mindre igjen til oss små arrangører.

Det er en bekymring operasjef i Opera Nordfjord deler.

– Det er allerede gitt signaler på at det vil strammes inn på kulturstøtte neste år, og jeg håper dette ikke går utover støtten til klassisk musikk, sier Kari Standal Pavelich.

For Pavelich er det opptatt av å gi gode, klassiske live-opplevelser for operaens publikums.

– Jeg pleier å si at vi skaper magien innenfor de fire veggene hos oss, så derfor er det viktig for oss å komme tilbake igjen. Så vi håper vi kan arrangementene som vi har til høsten kan gå som normalt, så vi kan publikum gode opplevelser.