Anderz Døving

Daglig leder i Klassisk, Anderz Døving.

– Min største konsertopplevelse var Verdis «Requiem»

Anderz Døving er utdannet koreograf, instruktør, han har drevet frigruppen Andanse Teatret i ti år og er svoren tilhenger av Kontrapunkt. Månedens intervju er med Klassisk sin daglige leder.

Intervjuet ble gjort før arena:klassisk 2020 ble avlyst.

Hva fikk deg interessert i klassisk musikk? 

– Jeg har alltid vært interessert i musikk og har likt den roen klassisk musikk har, og syns denne kontrasten til rocken var appellerende. Å gå på klassiske konserter var noe jeg startet med tidlig i tenårene.

– Min største konsertopplevelse var da jeg så Verdis Requiem med Oslo Filharmonien i Oslo konserthus – jeg visste ikke hva jeg gikk til, fikk plass på første rad og ble blåst av setet.

Hvor stort er behovet for en møteplass som arena:klassisk?

– Den klassisk musikken er veldig bred og stor, men mangler møteplasser. De forskjellige områdene innen klassisk musikk prater for lite sammen. Avstanden mellom frilansmiljøet og institusjonene er for stor, og de forskjellige miljøene mangler treffpunkter.

– Der tror jeg arena:klassisk vil få stadig større betydning i tida som kommer. Klassiske musikere lever mer i sin egen boble enn musikere i andre sjangre. Dersom klassisk musikk skal holde på sin posisjon, og bli sterkere utad, er det viktig å møtes.

Hva gleder du deg mest til under årets arena:klassisk? 

– Det er alltid gøy å se nye musikere og konstellasjoner i showcase-konsertene. Jeg tror vi får noen veldig spennende debatter og foredrag. Og det blir selvfølgelig gøy med et gjensyn med kontrapunkt.

–Men det jeg gleder meg aller mest til er å møte medlemmene og det klassiske miljøene – som leder sitter jeg mye alene og derfor er det veldig gledelig å få møte andre i feltet under arena:klassisk.

Hva slags posisjon bør arena:klassisk ha i den klassiske musikkbransjen?

– Målet med arena:klassisk er at bransjemøtet får samme betydning som by:larm. Det tar tid å bygge opp relevansen og budskapet vårt, men år for år merker jeg at interessen blir større og betydningen blir større. Det er viktig at man jobber målbevisst med små skritt av gangen for at vi skal vokse oss store.

Hvor er klassisk om fem år?

– På samme måte som at arena:klassisk må jobbe sakte, men sikkert, må klassisk gjøre det samme. Vi får stadig flere medlemmer, blir mer kjent, men det tar tid å få bevilgende myndigheter til å øke driftstilskuddet. Og det er avgjørende for å imøtekomme den økende aktiviteten.

– Så om fem år er vi fem ganger så relevante.