Anne Heistø Aavatsmark

Anne Heistø Aavatsmark er leder av NRK Klassisk og Jazz – og en del av juryen som bestemmer hvem som skal spille på showcase-konsertene.

– Jeg kommer til å se etter utøvere som også kan underholde

Juryen som skal velge ut musikere og ensembler til arena:klassisk sine showcase-konserter er klar. For jurymedlem Anne Heistø Aavatsmark er det ikke nok å bare være god til å spille.

Anne Heistø Aavatsmark er utdannet fløytist, redaksjonsleder for NRK Klassisk og Jazz og er en del av juryen for showcase-konsertene til arena:klassisk 2020. Vi har tatt en prat med Anne om hvorfor hun takket ja til å bli med, og hva hun kommer til å se etter hos utøverne.

Hva fikk deg til å bli interessert i klassisk musikk?

– Jeg begynte å spille da jeg var fire, og med en mor som musiker, en far som amatørmusiker, og med flere musikere i familien, var det en interesse som kom helt naturlig. Jeg har hørt i ettertid at mine foreldre ville at jeg skulle spille cello, men jeg ville spille enten fløyte eller harpe. Av praktiske årsaker ble det derfor fløyte.

Hvor stort er behovet for en møteplass som arena:klassisk?

– For unge, nyetablerte har det stor verdi å ha en arena der man kan vise seg frem for bransjen. I fjor var det mange viktige interesseorganisasjoner og arrangører til stede, og det å kunne vise seg frem for disse er en fin mulighet for nyetablerte. Det er ikke alltid så lett å skulle ringe rundt for å vise frem produktet sitt, så det å ha en sånn plass å vise seg frem på er veldig verdifullt.

– Å kunne møte andre utøvere i bransjen som er på samme sted i karrieren som deg, særlig hvis man er nyutdannet, har også stor verdi. Det er fin arena for å kunne bli inspirert av hverandre.

Hvorfor takket du ja til å være med i juryen?

– Det er flere grunner til at jeg sa ja. Det er veldig gøy å kunne få høre hva som finnes av ensembler, og det er veldig gøy å kunne bidra med å løfte de frem og gjøre de synlige.

Hva vil du se etter hos de som søker om å få spille på showcase-konsertene?

– For meg er kvalitet på produktet det viktigste, det må være høyt nivå. Det er selvfølgelig ulikt hva arrangørene ser etter, men jeg tror det er viktig at gruppene og musikerne klarer å skille seg ut på en eller annen måte. Formidling utover det rent musikalske er viktig, og man må klare å fenge publikum gjennom humor eller med andre virkemidler. Utøverne må være opptatt av hvorfor noen skal høre på akkurat dem.

Hvis du er nyutdannet klassisk musiker i dag – hva er ditt beste tips for å lykkes?

– Svaret på det har mange fasetter, avhengig om du vil bli orkestermusiker eller ikke, men det jeg tror er viktigst er at du må like det du gjør. For å nå opp må du ha et sterkt ønske om å holde på med det.

– Dersom du ikke ønsker å være orkestermusiker må du ha forretningssans, du må ha evnen til å markedsføre deg, være fleksibel, finne din egenart, og så kommer det til å kreve enormt mye hardt arbeid. Du skal ha tid til å øve, selge deg inn og skrive søknader, så det er utrolig mye jobb.