Bjørg Verås Larsen er pianist, har vært en del av styret i Klassisk siden 2018, og er leder i Klassisk Flekkefjord. Denne uka har hun brukt mye tid på å forsikre seg om at eiendom i Flekkefjord ikke ble oversvømt av den høye vannstanden som har rammet store deler av landet. Det hindret henne ikke fra å ta en prat med oss.
Hva fikk deg interessert i klassisk musikk?
– Interessen kom sammen med et piano da jeg var 10-11 år. Min mor var fra før veldig interessert i klassisk musikk, og vi fikk oss tidlig platespiller med tyske plater som inneholdt symfonier og operaer.
– I senere tid har jeg bodd en periode både i Oslo og Stavanger, og da gikk jeg på mange klassiske konserter. Du kan sånn sett si at det ikke var en umiddelbar forelskelse, men en interesse som har vokst seg gradvis større siden vi fikk piano da jeg var barn.
Hvordan har arena:klassisk forandret måten Klassisk Flekkefjord jobber på?
– Vi føler at showcase-konsertene på arena:klassisk er et veldig bra sted for å se om det er noe nytt vi vil presentere for publikummet i Flekkefjord.
– Når vi ser på showcase-konsertene så gjør vi en totalvurdering. For det første ser vi hva slags program som blir presentert, men hvordan utøveren presenterer seg selv og musikken er vel så viktig. Så spør vi oss om dette er noe for vårt publikum – Flekkefjord er en liten by, og dersom det er bare klassisk så begrenser det publikummet, så vi trenger litt allsidighet.
Hvor mange konserter arrangerer dere i året med utøvere fra arena:klassisk?
– I 2019 var tre av seks konserter med utøvere vi hadde oppdaget på arena:klassisk. På programmet i år er hele fire av seks konserter fra arena:klassisk, så showcase-konsertene er blitt veldig viktig for oss når vi setter program.
Hvordan ser arena:klassisk ut om fem år?
– Jeg har stor tro på at arena:klassisk vil vokse seg større, og at flere arrangører vil oppdage betydningen av dettee arrangementet. Showcase-konsertene, der en kvalifisert jury har valgt ut hvem som skal få vise seg frem, er veldig viktig for bransjen. De har stor verdi både for arrangører som vil oppdage nye utøvere, og for utøvere som vil ha et større publikum.
Hvilken innflytelse bør Klassisk ha i kulturbransjen?
– Arbeidet til Klassisk er viktig for å bevare den klassiske musikken. Manglende medieomtale er en stor utfordring for den klassiske musikken i dag. Bevilgende myndigheter bør også følge opp det at det er mange unge, dyktige musikere i landet, og gi arenaer i distriktsnorge som de kan vise seg frem på – og Klassisk kan jobbe for at både myndigheter og medier får med seg den klassiske musikken i landet.